Úprava fotek v grafickém editoru Gimp – hrátky s oblohou

Díky nedávné několika týdenní cestě po Asii, ležím teď víc než kdy jindy pod fotografiemi (s netbookem na hrudi). Třídím je a upravuji tak, aby mohly být v dohledné době prezentovány. K rychlé orientaci ve fotkách a základní úpravy používám skvělého správce fotografií Picasa. Článek, který jsem Picasa kdysi věnoval naleznete zde: Picasa – Geniální organizátor a správce fotografií. Pro úpravy, které nezvládne Picasa pak používám výborný foto editor Gimp.

Jak Picasa, tak Gimp můžete používat zcela zdarma. To znamená, zalíbí-li se vám právě zmiňovaný návod, můžete ho bez problémů použít. Dále v návodu předpokládám, že máte nainstalovaný Gimp. Pokud ho ještě v počítači nemáte, není nic jednoduššího než si ho zde http://www.gimp.org/downloads/ stáhnout a nainstalovat.

Je potřeba fotografie upravovat?

Chcete-li, aby vaše fotky vypadaly k světu, v mnoha případech se dodatečným úpravám nevyhnete. Úpravám tedy ANO a když si již s fotkami nyní hraji, něco sem občas napíšu.

Konec bílým oblohám

Myslím, že to také znáte, fotíte za hezkého počasí při modré obloze, doma dáte fotky do počítače a oblohu na některých máte bílou. Hrůza.

Foto s hezkou originál krásně modrou oblohou:



Foto s nehezkou originál bílou oblohou:

Ač jsou dvě předchozí fotky focené zhruba ve stejném čase ve výsledku mají rozdílnou oblohu. Foto s modrou oblohou vypadá lépe, tak zde popíši, jak velmi snadno do fotky za bílou oblohu dosadit oblohu modrou.

Výsledné snažení dopadne takto.

Foto s upravenou oblohou

K získání modré oblohy místo bílé vede velmi snadná cesta přes dva výborné skripty do Gimpu, které si stáhnete zde: Skript pro modrou oblohu s mraky a Skript pro modrou oblohu. Návody v angličtině naleznete k těmto skriptům zde BLUE SKY & CLOUDS a BLUE SKY GRADIENT (WHITE SKY CORRECTION).

Stažené skritpy je potřeba přidat do Gimpu. Do Gimpu je přidáte tak, že stažené soubory rozbalíte a ty s koncovkou .scm nakopírujete do adresáře SCRIPTS, který naleznete v hlavním adresáři Gimpu. Po nakopírování zvolíte z hlavního menu položku FILTRY, poté SCRIPT-FU a vyberete Obnovit skripty. Proběhne-li vše správně, v hlavní nabídce Gimpu přibude nabídka Script-Fu s položkou Darla a v něm dva scripty.

Chcete-li modrou oblohu s mraky, spusťe skript Blue Sky & Clouds. Pokud chcete jen modrou oblohu, zvolte skript Ble Sky Gradient.

Po vybrání položky se objeví následující dialogové okno:

V kterém je nejdůležitější pole Treshold (práh). V případě kdy chcete generovat do oblohy ještě mraky, musíte mít označené políčko Add Rendered Clouds.

Přesnou hodnotu získáte s použitím nástroje Práh, který vyvoláte z hlavního menu z nabídky Barvy|Práh.

Hodnotu prahu pak budete hledat takovou, aby místo, kde má být obloha bylo bílé a zbytek černý.

Zde je hodnota prahu 247. Tuto hodnotu dosadíte za Treshold. Na zbytek pak můžete dát OK. Modrá obloha se dostaví. V případě zájmu pak můžete se zbytkem hodnot experimentovat.

Doufám, že alespoň některým z vás článek pomůže. Případné dotazy v komentářích pod příspěvkem.

You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

8 komentářů k “Úprava fotek v grafickém editoru Gimp – hrátky s oblohou”

  1. w4rr10r napsal:

    Pak existuje ještě dvojice (správnějších) řešení, totiž přechodový filtr a RAW (a následně HDR).

  2. LuFa napsal:

    w4rr10r: Se správností souhlas, díky za doplnění, bohužel, RAW tak běžný není.

  3. Balooo napsal:

    RAW nějak zásadně nepomůže, pokud je dynamický rozsah takový, že expozice čte tmavou část (tady ty polpotovy ruiny, či co to je). Přechodový filtr je možné použít, já bych doporučoval začít s polarizačním filtrem, potom přechodový filtr a následně stativ a HDR bracketing.

  4. w4rr10r napsal:

    @LuFa
    Foťák, který neumí RAW, to ještě někdo používá?

    @Balooo
    Chce to trefit expozici.

  5. LuFa napsal:

    w4rr10r: RAW mi foťák zvládá, byl to jeden z požadavků při koupi. Bohužel, s místem pro jejich uložení mám problém. Pak je to o kompromisu, více fotek ve snížené kvalitě, nebo méně fotek v RAW.

  6. Balooo napsal:

    trefit expozici… no ono to většinou jde, ale jsou situace, kdy prostě ne, například nějaká scéna ve stínu, kdy polovinu fotky dělá rozpálená obloha, nebo typický koncerty, kde se střídá tmavé scény a silná světla. A tady si člověk může trochu pomoct (CPL, přechodový), nebo musí zvýšit rozsah (HDR bracketing), nebo něco obětovat a případně dodělat v postprodukci – tedy obloha se nabízí, sotva někdo pozná, že je dodělaná.

  7. w4rr10r napsal:

    @Balooo
    Někdy to jednoduše nejde (oblaka), ostatně já na uvedeném příkladu v zápisku poznal na první pohled, že je něco divně.

  8. Lenka H. napsal:

    Když jsem dělala v časáku, vždycky za hezkýho počasí jsme z okna vyfotili kvanta obloh (různě modrý a barevný, s různejma tvarama mraků) a pak je došujkávali k fotkám.
    Vypadalo to přirozenějc než tohle.

Napište prosím komentář

Zaškrtněte v případě, že chcete emailem dostávat upozornění na nové komentáře.