Nový typ člověka – Ajťák
V literatuře se už léta objevují typy lidí, např. typ dobrého člověka. Nevím zda se to učí v školách i nyní, ale i dnes se objevují nové literární i filmové typy. Několikrát jsem slyšela, on je to takovej Macháček. V tu chvíli se mi vyasociuje odbarvenej zmatenej vysmátej bloňďák ze Samotářů.
Co jsem vypozorovala já během studií i z pracovního prostředí, vytvořil se ve společnosti nový typ člověka – ajťák. Jedná se o člověka, který se věnuje IT oboru ať už profesionálně, či jako hobby. Každý si patrně představíme někoho jiného, ale s holkama si v tomto rozumíme, přesně víme co to znamená, když jedna druhé řekneme: No prostě ajťák a pokrčíme u toho rameny.
Jaká je tedy charakteristika ajťáka? Je to kluk, nebo chlap, který má většinou u sebe neustále počítač. Buď laptop, nebo palmtop nebo jiné jak říkáme stříbrné krabičky – mobil, foťák, mp3 a možná existují i nové stříbrné krabičky, o kterých já ještě nemám ponětí. Ajťák už ale o nich ví. Druhý počítač má určitě doma, třetí v práci, čtvrtý na koleji, ….Beztak má i muzejní sbírku starejch kousků, někde ve sklepě nebo na půdě.
Vzhledem není moc přitažlivý, ale pozor, už ne vždy platí, že se jedná o pohublého vyššího člověka s brejličkami, který když foukne vítr odletí, nebo se zlomí. Většinou nedbá na vzhled, ani oblečení. Speciální typ je „matfyzák“ – z holčičího pohledu ještě horší varianta, někdy bývá označován za „prestižáka“ – nosí boty prestige (nebo prestiže).
Když se core ajťáci sejdou, např. na srazu z VŠ, sdruží se do jednoho koutku, v kterém si pak javují, .NETují nebo jen buffrují. Jsou schopni ze srazu odejít s tím, že musí ještě něco „doladit“.
Shodly jsme se na krátké a stručné definici – v běžném životě si nic nepamatují a jsou zmatení. V takovém případě jim pomáhá manželka, nebo přítelkyně, ale i maminka, protože ajťáci první dvě osoby často nemají.
Nedávno jsme dojednávali schůzku ohledně předání dokumentů a kamarádka, která není z IT prostředí si pak musela dát panáka.
„Ok, takže třeba příští úterý.“ Pravil ajťák.
„ No to asi těžko.“ Skočí do řeči ajťákova přítelkyně.
„Proč?“ Otočí se ajťák značně udiven, ale očividně si je vědom, že přítelkyně asi ví víc než on.
„ Budeme na dovolený.“ Říká mu už naštvaně.
„ Fakt?“ Diví se ajťák, jakoby o tom slyšel poprvně.
Korunu tomu dodá otázkou:“ A kde?“
Přítelkyně to odchází rozdejchat do jiného pokoje.
Ajťák může zapomenout na přítelkyně narozeniny. Odůvodní to tím, že má vybitou krabičku, rozumněj něco co mu mělo zapípat a napsat:“Přítelkyně má dnes narozeniny.“
Jednou jsem se takto domáhala pozornosti k svým narozeninám a dozvěděla jsem se že za to, že o tom nevěděl mohou dvě věci. Jednak zloději, co mu ukradli palmtop, kde to měl zaznamenáno a pak dokonce já sama, protože jsem se narodila tak blbě. Narodila jsem se na začátku měsíce, takže on má pocit, že furt je leden, pak ale nějak nepozorovaně přeskočí do února, ale než si toho všimne, je už po mých narozeninách. Typická ajťákovina.
Další vypozorovaný znak - ajťáci se neustále nečemu diví. Někdy máme pocit, že nás vůbec neposlouchají a nevnímají. Je třeba jim vše říci několikrát a dávat pozor, zda nějakým způsobem reaguje, abychom si ověřily, že nás vzal na vědomí.
Na druhou stranu, když si takové individuum ženská pořídí domů a podaří se ji ho dostat do nějakých mezí, pravděpodobně nebude finančně strádat.
Řekla bych, že se jedná o profesi, kde se zhlediska zaměstnavatele nemusí až tolik dbát na neustále zdokonalování, školení, sledování nových trendů a technologií. Ajťák se udržuje v „IT obraze“ sám. A rád. V podstatě jsou to skromní nenároční lidé, kteří mají rádi svou práci.
Až se setkáte s označením: No prostě takovej ajťák, vzpomeňte si, co to vlastně znamená :-)
Tématicky související odkaz:
Další skvělé fejetony naleznete v kategorii fejetony zde: http://lukas.faltynek.com/category/fejetony/.







daris píše
am Listopad 5 2007 @ 10:08 am
JO JO JO:-) jsem zvědavá na komentáře ajťáků:-)
LuFa píše
am Listopad 5 2007 @ 10:37 am
Já se jako osoba IT pozitivní s názory v příspěvku stotožňuji. Především s nic si nepamatováním :-). Ukázkový rohovor je jak od nás z domu. Myslím, že Gabča potvrdí ;-).
Martin píše
am Listopad 5 2007 @ 11:53 am
Jsem taky z IT a nechápu následující věc:
Můžete mi prosím někdo vysvětlit co je špatného na otázce KDE budou na dovolený?!
Možná ženský jen sere fakt že IT neřeší nějaké přízemní problémy s ženskýma
Kelt píše
am Listopad 5 2007 @ 12:02 pm
No, kdyz po nas chteji, abysme si pamatovali narozeniny, vyroci, kam se jede na dovolenou a podobny nesmysly, at nam ulozi poznamku na plochu, do PDA nebo tak nekam, ne? ;-)
Martin Stiborský aka stibi píše
am Listopad 5 2007 @ 12:19 pm
Tenhle článek přepošlu přítelkyni, ať vidí co ji čeká a pochopí, co ji už potkalo :) Jisté příznaky na sobě pozoruju a jsem na to hrdý :)
hurri píše
am Listopad 5 2007 @ 12:20 pm
2Martin: Lepší než KDE se mi jeví GNOME!
LuFa píše
am Listopad 5 2007 @ 12:23 pm
hurri: Ty seš taky kovanej ajťak, vid? ;-).
Botanicus píše
am Listopad 5 2007 @ 12:47 pm
Hh, pekne :) Tak jen doufam, ze si tenhle post neprecte pritulka :))
LuFa píše
am Listopad 5 2007 @ 12:50 pm
Botanicus: jen ať si přečte, pak budeš moc celý žívot oponovat větou “jsi věděla co tě se mnou čeká.”.
Stibiho přítelkyně píše
am Listopad 5 2007 @ 1:37 pm
Klárko máš pravdu. Jsou věci které musím opakovat pořád dokola a nikdy si je nezapamatuje. A nejsou to pouze datumy. Například si po 3 společných letech pořád nepamatuje na členy mé rodiny… asi mu udělám nějaký diagram na zapamatování :)
Klára píše
am Listopad 5 2007 @ 1:41 pm
Botanicus: Dej to pls přítelce přečíst, at napíše svůj názor a zkušenosti:-)
LuFa píše
am Listopad 5 2007 @ 1:47 pm
Klára: Já požádám doma Gabču, ať se vyjádří ;-).
mrtvocich píše
am Listopad 5 2007 @ 2:00 pm
Super :-) + dozvěděla jsem se ŽE, ;)
Forrest píše
am Listopad 5 2007 @ 2:37 pm
Vždycky jsem si myslel, že “nový typ člověka” popsal dokonale Boris Polevoj - jmenoval se Alexej Meresjev a uměl lítat i bez nohou ! http://www.ctenarsky-denik.cz/index.php?akce=cist2&num=203 Ale článek výše mne nutí k zamyšlení. Dokázal bych také s omrzlými prsty vyvinout novou verzi Linuxu? Poznal bych vůbec černé na bílém, když bych se předtím plazil stovky kilometrů sněžnou pustinou? A může vůbec být metrosexuál Ajťákem? A jak se liší Ajťák od Bajťáka? A co Ajťačky - také zanedbávají svůj zevnějšek? Kde já je jenom viděl…
rony píše
am Listopad 5 2007 @ 3:31 pm
Forrest: v perlovke? :)
r&D&r píše
am Listopad 5 2007 @ 3:59 pm
ROFL :-) Velice povedenej článeček. Musím se přiznat, že někde se hodně poznávam…
Dj Kuř€ píše
am Listopad 5 2007 @ 4:01 pm
Mno tak jako faaaakt good článek :D … aspoň jsem se ujistil, že nejsem sám :P :D
DJ_BuBen píše
am Listopad 5 2007 @ 4:19 pm
Loool … tohle je přesně o mě :D
tomish píše
am Listopad 5 2007 @ 4:59 pm
Tak pan ajtak se vyjadruje:
U tohoto fejetonku jsem se naramne pobavil a odkaz poslal svym spoluajtykamaradum. Treti odstavec s technikou me vystihuje dokonale, ale ty prestige jsou preci jen trochu pritazene za vlasy. :-D
Okousaná mrkev píše
am Listopad 5 2007 @ 6:00 pm
JJ, jako Ajťák musím uznat, že je to vesměs až na pár drobností pravda. Skutečnost je taková, že si holky s náma moc nerozumí, protože jim to nic neříká (teď myslím s real Ajťáky, ne ty co umí “send email, receive email, delete email”…viz. it crowd), stejně jako mi nic neříká spousta věcí co dělají holky, ale proto je rozhodně neodsuzuju.
Osobně holkám to že mě baví počítače radši neříkám.
BTW:V práci v kanclu sedím, skoro na zemi (avšak s jedním s nejsilnějších kompů na baráku ;-) ), protože mi vedení nechce koupit náhradu za rozbitou židli, ale když někomu pak klekne komp, tak pak jsme pro ně zlatíčka, kteří tu ošklivou krabičku opraví ;-), ale židli mi ani tak nekoupí :-(
Ředitel Zeměkoule píše
am Listopad 5 2007 @ 6:39 pm
Já vždycky říkal: My neumíme ve wordu, my si ho umíme naprogramovat. :-))
sam píše
am Listopad 5 2007 @ 6:41 pm
Podle mě záleží na zvoleném stupni optimalizace. Někteří se vyvedou lépe, někteří hůře ale postižení jsou všichni.
jf píše
am Listopad 5 2007 @ 6:44 pm
To hurri: Přesně tohle mě taky napadlo :-) Proč zrovna KDE.
JmJ píše
am Listopad 5 2007 @ 6:59 pm
Nepamatuju si nic, neschopny a blby sem, ale stribrnymi krabickami nedisponuju. Co vic, ja je primo nenavidim :-).
Od if then else try catch make a configure prcham velmi casto k loziskum, rozdelovaci a karburatoru :-)
Wassermaus píše
am Listopad 5 2007 @ 7:20 pm
Někde jsem slyšel názor, že ajťák je zaměnitelný s ajeťákem (libovolný z hrdinů ze seriálu Pat a Mat..A je to!)… Tak a co když řeknu, že jsem ajťák a dbám o sebě, počítač mám vykopávku z roku 2001, umím zatlouct hřebík a dokonce si i pomatuju, kdy má přítelkyně narozeniny. Jediný s čím mám problémy, je krátkodobá paměť…. “Miláčku, nevíš kam jsem si položil klíče od auta?”
pb píše
am Listopad 5 2007 @ 7:32 pm
A co teprve ajťačka :/
Stava píše
am Listopad 5 2007 @ 7:55 pm
Typicky pristup povrchni holky. Skoda ze opovrhujes lidmi, kteri denne musi hodne makat na svuj chleba a v oboru kde neustale zdokonalovani je podminkou.
To, ze umi vyuzivat techniku neni slabina. Holt, udiv nekterych nad elementarnimi znalosti techto lidi, budi asi u nekterych hruzu. Nezavid, uc se!
Ja si vazim kazdeho, kdo v nejakem oboru neco umi a nejlepe se s takovymi lidmi pracuje. Az se preneses pres svoje povrchni mysleni, poznas. Termin vzdy stihnu kdyz pracuji s borci, ne nazehlenymi panaky! A ja si jich vazim!
Tak jako ty opovrhujes lidmi co neco umi, ja opovrhuji lidmi co mi urcuji plat. Ti dodnes neznaji RSS, PDA ci EDGE. Nestojim ale o jejich prizen jako ty o chudaka v brejlickach.
No, tak ted do me. Jen prozradim, ze “ajtak” nejsem. Nicmene soudy od lidi jako je autorka me nerozhodi :)
tb píše
am Listopad 5 2007 @ 8:07 pm
2Stava: je to tvůj názor, ale Klárku bych neodsuzoval, přečti si od ní víc věcí a pochopíš, že se mezi ajťáky pohybuje a proto je článek trocha nadsázky a trocha reality.. že někdo nezná, nebo zná nějakou - pro někoho běžnou - technologii, jako RSS, nic neznamená, každý se vyzná v něčem ;-)
Čekám na další články, Kláro, v tomhle se trochu poznávám;)
Astro píše
am Listopad 5 2007 @ 8:15 pm
NO jakoby to psala moje pritelkyne :-D
Gaucman píše
am Listopad 5 2007 @ 8:40 pm
Já mám jen jednu stříbrnou krabičku, je v ní mobil, foťák, MP3 to taky umí přehrát, ale ze všehno nejvíc jsem vděčnej tomu, kdo do toho nacpal KALENDÁŘ! Přesně jak je v článku, bez něj bych asi půlku věcí zapomněl.
Gabca píše
am Listopad 5 2007 @ 8:50 pm
Čau lidi, buďte v poho, Klárka mě mluví z duše, jen to neumím tak skvěle napsat. Můj Ajťak občas dokazuje pravdivost jejich postřehů. Luky jednou oznámil, že půjde se spolupracovníky na pivo a tak jsem mu řekla, že to asi těžko, měl jet na chatu, na panskou jízdu.
S klíčema má často problém. Jednou hledal klíče od auta a když to chtěl vzdát a zavíral dveře od garáže sklouzly se s cinknutím přímo před něj. No o tom bych mohla vypravovat. I do porodnice přišel s tím jestli nemám něco k pití, že od rána nic nepil. Bylo 16hodin. Jiná ženská by spíš čekala, že nějakou vodu přinese chlap.
Ale nepodléhej panice milý Šťávo, protože existuje dost ženských, kterým zrovna vaše komplikovanost vyhovuje. Mě k seznámení s Lukym dopomohl společný kámoš, ale zrovna mě varoval, víš on je trochu zvláštní, nedokázal vysvětlit jak zvláštní. O mě kdekdo říká že jsem praštěná a Lukymu jsem připadala normální, zato dnes chápu co tím onen kámoš doktor myslel.
spectrum píše
am Listopad 5 2007 @ 9:00 pm
Hmm, ono jde o to kolik věcí si má tento “typ” člověka pamatovat. Je sice pravda, že si pamatuju kdejakou IP adresu a se jmény to je u mě horší, ale … kdo se mi často připomene, toho se časem naučím pojmenovat. :-) No a na zbytek je ten kalendář a upomínky a emaily a vůbec Internet.
Jinak řečeno, zapamatovat si takové věci, jako je nastavení a uložení primárního a sekundárního DNS serveru, hesla k ftp, poště a ssh, umístění všech možných antén, telefonního čísla na poskytovatele, zabezpečení dat v poli raid, konfigurace antispamu a přitom znát teplotu svého miláčka, konečně nainstalovat kdejaký počítač tak, aby jeho nastavení vyhovovalo znalostem běžných uživatelů, kteří nechápou rozdíl mezi grafickou, VGA a zobrazovací kartou… To fakt není žádná prdel. ;-)
Karel K. píše
am Listopad 5 2007 @ 10:32 pm
Kláro, napsala jste to přesně :) Manželka s Vámi bude určitě souhlasit :-D
Dlouholetý Ajťák
Karel K. píše
am Listopad 5 2007 @ 10:38 pm
Jako správný “aj-tý sebevrah” jsem odeslal manželce odkaz na tento článek :-D Obávám se, že mě v něm poznala :-D
Visnery píše
am Listopad 5 2007 @ 10:44 pm
Haha, právě mi manžel poslal odkaz (Karel K.) a musím říct, že většina věci opravdu perfektně sedííííí!:)
Dodnes se dozvídám, kde všude možně jsme byli na dovolené minulý rok (fakt je, že se aspoň drží kontinentu a netvrdí Egypt, pokud to bylo někde v Evropě :)
Na pamět jsem u nás opravdu já, která evideduje všechno, co může :) Ale za to, on sleduje všechny novinky, o většině mi jich říká a já pak mezi ženskými vypadám, jako naprostý genius, protože vím, co je co ve světě IT :)
Rozvodem hrozí, pokud mu vyhodím jeho muzejní sbírku, kterou schovává na čestném místě ve skříni. Beda mně, kdybych ji chtěla dát do sklepa :)
Prestižky už nenosí, ale stálo mě to asi 3 roky usilí a násilné zatažení do několika obchodů a nákupu bot! Oduvodnění, že ty boty jsou jediné kvalitní a vždy je velikost stejná, jako u těch předcházejících, mě neuspokojovala..Především vzhled, ten už vůbec :)
Akorat nesouhlasím se skromným, nepřitažlivým vzhledem! Můj je chlap jako hora se sebevědomým pohledem a přitažlivý pro mě teda rozhodně je :)
Atrapa píše
am Listopad 6 2007 @ 1:22 am
Sliepky opat skatulkuju.
alek píše
am Listopad 6 2007 @ 1:35 am
Klárko, v dnešní vypjatý době mi tenhle pohodovej článek přišel opravdu vhod. Dík za něj.
Sám se počítači zabývám již nějakej pátek a je fakt, že těm technologiím fandím. Možnost zpracovávat zvuk a obraz v profi kvalitě doma na stole je fakt super. Ovšem na druhou stranu mám pocit, že to vzalo nějakej divnej švunk, kancelářský balíky beznadějně bobtnaj, nové verze přináší s fůrou zbytečností také fůru nebezpečných chyb, staré železo nestačí, kruh se uzavírá, prachy se točej…
Co se týče řízení technologických procesů, zde již přestává legrace, řídící systémy si již žijou vlastním životem, výrobci se předhánějí ve funkcích, které již nikdo nechce a místo vychytání starých, zanášejí chyby nové. Když už je vydaná milióntá marná záplata, tak prohlásí, že chyby vyřeší (a fůru super vlastností přinese) až zgruntu nový systém - jestli chceš dál fungovat, tak zákazníku pěkně šáhni do kasičky… Mám tu čest tohle sledovat na vlastní oči a nemám z toho dobrej pocit. Kolegáček, to kdysi suše shrnul do jedný věty: “jednou nás ty počítače zabijou”…
Kdybych našel nějakou, která by se mnou byla ochotná prchnout daleko do lesů, tak se fakt těch novodobejch výdobytků techniky klidně zbavim. Vím, je to naivní přání…
Matysek píše
am Listopad 6 2007 @ 7:59 am
Sedí jak prdel na hrnec :-)
Suzán píše
am Listopad 6 2007 @ 12:36 pm
Bože, mám ho taky doma….
Hopp píše
am Listopad 6 2007 @ 12:54 pm
… s tím zapomínáním je to pravda … proto jsem si pořídil chytrou karabičku ….. ;)
.. jinak přirovnání je ajťák je nevzhledný člověk v brýlých IS NOT TRUE …. :)))))
Nedávno jsem právě nad tím náhodou přemýšlel, a došel jsem k tomu, že alespoň u nás je to přesně naopak. Jsou tu všichi tak do 30-ti, a není tu jediný nepěkný týpek co o sebe nedbá, právě naopak!!! …… že ajťáci jsou šeredové je takové trochu zažité klišé, čemuž se docela divím. Navíc to potvzuje některá tvrzení o povchnosti autorky. Nic proti, soudit nikoho nechci, ale nabývám podobného dojmu. Jo je to fajn že má ajťák prachy, ale velkou bídou je že tohle je jediné co na něm autorka ocenila. Místo toho aby si vážila toho že ná často velmi náročnou a zotpovědnou práci, často pracu ve stresu a pod tlakem. Navíc o té jeho divné právi nemá nejmenší páru a sama by s největší pravděpodobností něčeho takového nebyla schopna, soudě dle jejích soudů. Pak by se možná nedivila, že občas na něco zapomene …………….
Jinak trefné, pro obě strany … až na těch pár vyjímek …. :)
Kaltyš píše
am Listopad 6 2007 @ 1:41 pm
Je znát, že to psala ženská, která s ajťákem až tolik zkušeností nemá. Přikláním se k té povrchnosti v prvním příspěvku. Znám vtipnější a výstižnějsí charekterisky ajťáků.
Xsoft píše
am Listopad 6 2007 @ 2:39 pm
Jsem take IT pozitivni. (pritelkyne ze 2/3 uz taky). Oproti me ale netrpi dalsi uchylkou - neni (nebyla) technoid http://jiri.hlavac.cz/weblog/3783_item.php
Richard píše
am Listopad 6 2007 @ 2:48 pm
Ale na to uz preci davno (6 let zpet) napsala slecna Mysh 10 pravidel, jak to prezit…
http://www.bestijka.cz/texty/programatori.asp
Neznalost, damy, neomlouva… ;)
Klára píše
am Listopad 6 2007 @ 3:47 pm
všem: ahoj ajťáci i neajťáci, diky za reakce. Můj článek je /měl být roztomilým popisem lidí určité profese. Psala jsem to proto, protože se mezi nimi už několik let vyskytuji a našla jsem mezi nimi určité společné znaky. Mám je ráda, jsou sví, chytří - jinak než já, ty, on…. Hrozně mě inspirují nejen k psaní. A taky jsem s nima ráda třeba v hospodě.Je s nima legrace. Když se mi rozbije počítač, tak je obdivuju uplně maximálně. Jak je možný, že se v tom vyznaj?!?! Když něčemu technickému, čemu bych rozumět měla nerozumím, poprosím je o polopatické vysvětlení a s mou pomocí se jim opravdu podaří mi to vysvětlit jak malému dítěti - a pak jsme všichni spokojeni.
Při psaní článku mě napadlo i co holka ajťačka, ale nevím, moc jich neznám a myslím, že je to přece jen tolik nepohlcuje jako kluky.
Stava píše
am Listopad 6 2007 @ 4:07 pm
to Klara: usmevne, ale neprekvapilo ;)
Lucka píše
am Listopad 6 2007 @ 7:43 pm
A jak chces definovat zenskou, ktera se zabyva pocitacema??? Ty jsi asi nenarocna zenska, ktera sice vi, kolik je druhu make-upu, ale nic jinyho. Vzpamatuj se.
VfB píše
am Listopad 6 2007 @ 8:48 pm
možná že důvodem proč si ITčka nepamatují různá data je zo že žijí v jiném čase, neznají pondělky a úterky, nebo 14. či 22 nebo nějaké měsíce, jediné datumy které jsou relevantní jdou deadliny (termíny kdy má být - nebo ještě častěji mělo být něco hotovo), protože jim zákazníci často volají v různé nemožné hodiny a když spadne server, nebo je uzávěrka, tak se většinou nemůžou v půl třetí sbalit a jít domů
prostě se třeba tři dny relativně flákají a pak stráví v práci 18 hodin v kuse…
Povalac gaucovy píše
am Listopad 6 2007 @ 10:12 pm
no ja mam ajtacku doma, mne to vyhovuje, nesedia u nas vecne kadejake zenske s oriflajma ako u mojej segry, telenovely nehrozia, opravi sama aj pracku, mozem mat vzdy najnovsi model telky a prehravacov, nekeca, chape to, pretoze ona meni pocitac raz do roka a mezi tym apgrejdy, mozem chodit sportovat nepinda, lebo robi vlastne aj nonstop doma, nemame doma hovadiny, nemal by ich kto upratat. Je maskrtna, s varenim problem nema. Decko nema problem s matikou, vyrastalo s tym,takze na mne zostava vencenie v ramci sportovania, bycyklovanie, korcule a kraate, ale to sa da.
Hopp píše
am Listopad 6 2007 @ 10:29 pm
to Povalac ….
.. a víš že ti to i trochu závidím … ;) … ikdyž je otázka, co by udělali dva ajťáci vedle sebe …..
…. po večech by spolu programovali ……………… :)))))
LuFa píše
am Listopad 6 2007 @ 10:37 pm
2 Povalec: Fakt se dá závidět :-).
Hopp: Naprostý souhlas.
Prešovčan píše
am Listopad 7 2007 @ 12:31 am
Tiež to preposielam priateľke a dávam hlas ;)
Inak už idem spať, lebo zasa celý deň sedím pri kompe :)
duf píše
am Listopad 7 2007 @ 1:18 am
ja vam nevim … jakozto “ajtak” jsem si clanek precetl a jsou veci, se kterymi souhlasim a nektere mi prijdou jako takova zazita mystifikace. znam neuveritelne mnozstvi lidi ze sveta IT a jen opravdu VELMI MALO z nich je schopno chodit do prace v zelenych teplakach (i kdyz i takove kolegu mam). s tim zevnejskem uz to davno neni pravda, ale to ostatni … :-) co nemam v Google Calendar, to proste neexistuje :-)
Anika píše
am Listopad 7 2007 @ 9:25 am
čo sa týka reakcií na neznalosť problému autorky - autorka veľmi dobre vie čo píše a tiež ako to píše, kto to nemá doma neuverí
už 5 rokov mám presnú verziu ajťáka doma - až na ten vzhľad - môj vyzerá senzačne
napriek 5 ročnému úsiliu si nepamätá moje narodeniny, meniny, o výročí sa radšej ani nebudem vyjadrovať
čo sa týka reakcií ohľadom toho, že toho majú tak strašne veľa a musia si pamätať veľa vecí…… - a k to nie? aj ja mám náročnú prácu ale zároveň nezabúdam fungovať aj v súkromí, skôr si myslím, že je to len alibizmus ktorý im ich okolie prepáči, vždy len s pripomienkou - čo sa čudujeme ajťák - a keďže takto fungujú už nejaký ten pátek, tak nevidia dôvod to meniť - vždy sa nájde tá správna manželka, matka, priateľka ktorá to pripomenie. Môjmu manželovi už začala pripomínať moje sviatky moja kamarátka, lebo tej sa vždy posťažujem že zase zabudol a ju to už tiež nebaví :-D takto sme spokojní všetci - ja lebo “nezabudol”, on lebo “nezabudol” a ona má konečne pokoj :-D
ajtakovsky ajtak píše
am Listopad 7 2007 @ 10:17 am
tak hm,jasne na velku vzorku ajtakov as to zhoduje..
ja som tiez ajtak, s tym zabudanim sa to zhoduje uplne:))
ale dbam na seba, dokonca sportujem,nezlomi ma vietor, nenosim prestize atd…a vobec nie som jediny..no a nosim okuliare..tak som asi chudak…preco hovoria o doktoroch,matematikoch..ze su trafeny?byt ajtakom je zaujimave a zaroven narocne…koniec clanku to vystihol..ide predsa o prachy..ked si dostal vacsi kus rozumu, tak je to moznost sklbit zaujimavu profesiu s dobrym zarobkom..len ma mmrzi ten kontext ako to vyznelo nieco ako”poriadit si ajtaka”,ako zvieratko,ktore si len bude takat a zarabat.. aj ajtak a zaroven zachovat si vlastny realny postoj k zivotu..ale to zalezi uz len od povahy cloveka..nie od toho ci je ajtak alebo nie..verte mi poznam vela ajtakov odbornikov v profesii a zaroven uplne normalnych ludi s priatelkami, kamosmi atd..
Richard píše
am Listopad 7 2007 @ 10:29 am
Hopp: A nebo hrali CounterStrike (pripadne jinou on-linovku) a kdyz by doslo na romantiku tak by provozovali virtualni sex, prece by se nesnizili k tak nizkym pudum, jako je realny sex, ne? ;-)
Miro píše
am Listopad 7 2007 @ 12:36 pm
a čo tak, ženy ajťáčky?
Oplatí si ich pořídít? :-)
Klára píše
am Listopad 7 2007 @ 12:53 pm
To Miro: zajisté sa to oplatí. Jsou milé, chápavé partnerky, za které se milí chytří ajtáci nemusí stydět. jen si dávej bacha, aby nebyla lepší ajtačka než ty!!!
Kixo píše
am Listopad 7 2007 @ 1:18 pm
Mno.. som ajtak ale az tak zle to podla mna s nami nieje :)
spravny ajtak riesi veci s otazkou: ako by som to spravil tak aby som to uz nemusel nikdy robit ? :)
ivan píše
am Listopad 7 2007 @ 2:13 pm
Já bych lidi neškatulkoval a už vůbec ne podle bot. Třeba na
http://www.prestizky.com
nevidim ani jednoho a prej že ajťáci a prestiže..to jsou beztak jen hloupé pomluvy
marphy píše
am Listopad 7 2007 @ 2:37 pm
Hlavním rysem tzv. “ajťáka” je naprostá sociální debilita a mindráky. Když už nějakou ženu mají, bývá to většinou typ “bioložky,” či “přírodní ženy” - moc často se nemyje, nepečuje o sebe a neholí si podpaží :)
Filipek píše
am Listopad 7 2007 @ 5:15 pm
Ked sedim pri pocitaci a nieco mi niekto hovori, vzdy kyvem hlavou na znamenie toho ze rozumiem. Ale verte, ze nemam ani tucha co sa mi snazi dotycny povedat.
Marian píše
am Listopad 7 2007 @ 5:59 pm
ja neustale pocuvam podobne veci o meninach. kto si ma dopekla pamatat vsetky tie dni v roku podla mien, alebo to neustale sledovat. radsej si rano v kancli pozriem co nove vo svete technologii:D
a keby dama vedela ake obrovske mnozstvo informacii si ajtak pamata, tak by najprv pochopila, preco zabuda na bezne veci a potom by sa nahnevala:)
luin píše
am Listopad 7 2007 @ 11:04 pm
to snad ne ja se nasel v 99%
moje pritelkyne muze jenom potvrdit :D hlavne to stim zapominanim a mam i notebook palmtop mp3 fotak a v pivnici mnohem vic muzealnich typu ruznych veci do kompu nez je zdravo :)
tak spon konecne vim kto sem :D
Martin píše
am Listopad 8 2007 @ 12:22 am
:) perfektne vystihnute.. Len skoda, ze su tam spomenute peniaze (nebude financne stradat). Nie to skutocne nebude. A vela zenam, bohuzial, staci len mat peniaze. A to je horsie, nez hardcore ajtak. Nez stado ajtakov. Ale mozno len ja nemam rad zlatokopky.
t píše
am Listopad 8 2007 @ 12:48 am
LOLOLOOOOL
Velmi suhlasim s autorkou a dobre som sa na tom pobavil :)
Zaujimalo by ma, preco je to tak a preco sme my na to hrdi a co teda s tym? …
Inac sa mi zda, ze ajtaci sa na tomto vacsinou bavia a suhlasia, ktosi tam hore to cele skritizoval a potom napisal ze neni ‘ajtak’. Ani na mna to nesedi cele, ale podla mna popisany je typicky reprezentant, ktory nemusi byt realny a vobec nie vacsinovy. Neznamena, ze ked je niekto ajtak, tak ma nejaku tu vlastnost, ale implikacia je naopak - ked ma nejake tie vlastnosti, tak (velmi pravdepodobne) je ajtak. Spomente si na logiku - postacujuca vlastnost vobec nemusi byt nutna! :)
A k tomu pamataniu - tiez si nemyslim, ze ITci su ti, ktori najviac vedia, ked vidim, kolko biblii sa musi naucit nejaky medik, tak mi je jasne, ze to by som nikdy neudrzal v hlave. Podla mna mame len inak vycviceny mozog, ze si pamata uplne inu kategoriu vedomosti, teda nie data, ale skor suvislosti, vztahy, vyznam a postupy. A keby uz si nahodou pamatam nejake narodeniny, tak urcite mam vytvoreny index na mene, nie na datume, cize ked nastane nejaky datum a nahodou by aj zafungoval trigger NajdiSviatok, tak nenajdem nic, lebo podla datumu to neviem vyhladavat :) Podla mna nas mozog je organizovany komplementarne k pocitacu, teda robi to co on nevie (rozmyslat) a to co vie (pamatat) -omnoho lepsie a rychlejsie- necha nanho.
t píše
am Listopad 8 2007 @ 12:53 am
a este ze vidim na nas, ze nasa praca, (ci povolanie:)) viac vplyva na nas zivot - myslenie, spravanie, preto je tiez ITak taky charakteristicky. A predmet prace je vysoko abstraktny - to tiez ide na mozog, prirovnal by som k nejakemu vedcovi (fyzikovi)
t píše
am Listopad 8 2007 @ 1:07 am
a vyjadrenie ze holka si ‘porizi’ nejakeho ITaka podla mna neni urazlive, naopak je to vtipnejsie ako konstatovanie, ze sa zanho vyda
povoden píše
am Listopad 8 2007 @ 1:41 am
som s jednym programatorom uz vyse roka a za nic by som ho nevymenila.aj ked vela veci co sa o nich vraji je pravda,je to moje zlaticko.myslim ze je lepsie ak ma rad svoje technicke hracky ako ine baby.
Peter Bazaar píše
am Listopad 8 2007 @ 10:12 am
Co su topanky Prestige a kde ich dostat kupit ? :)
Honza píše
am Listopad 8 2007 @ 10:47 am
Ahojte,
clanek mi prijde vtipny, usmevny a je psan pravdepodobne s nadsazkou, i kdyz nekde mi prijde, ze nadsazka prechazi do agresivniho utoku. Lidi bych rozhodne neskatulkoval podle toho, v jakych chodi botech. Me se taky nelibi potpadky a taky netvrdim, ze vsechny holky/zeny, co chodi v podpadcich jsou ‘Nany’. Trnem oku, ktery cely fejetonek zkazil je posledni odstavec o penezich. V podstate to vybizi k ponauceni “Ajtaci jsou hrozni, nechutni, zivot s nima je na hovno, ale pro ty prachy stoji za to s nima spat,” coz mi prijde ponekud ubohe a kazi to celkovy dojem z fejetonu. Jinak je to ok :) Clanek jde ale stejne tak dobre napasovat na jakehokoliv muzskeho, ktery je hodne pracovne zaneprazdnen, s lehkymi upravami jej muzete napasaovat na pravniky, ekonomy a podobne profese.
Reakce na nektere prispevky v diskuzi:
1) Jsem Ajtak a moje pritelkyne je Ajtacka. Po vecerech neprovozujeme virtualni sex a ani nehrajeme Country Strike. Naopak, jsme radi, kdyz nemusime vecer nebo odpoledne po praci sedet u pocitace, kterych si dost uzijeme v praci. Chodime cas od casu do divadla, do hospody, a pravidelne sportovat. Ma pritelkyne je opravdova kocka a myslim, ze za prirodni zenu povazovana rozhodne nemuze.
2) Zapominaji vsichni, nejen ajtaci. Mam kolem sebe mraky lidi, kteri taky zapominaji a s IT nemaji nic spolecneho. Stejne tak mam kolem sebe mraky lidi, kteri maji po kapsach tri prdele stribrnych krabicek a z IT nejsou (nejcasteji jsou to v mem okoli obchodnici).
Omlouvam se, trosku jsem se rozepsal. Vsem preji hezky den…
Honza
spiderman píše
am Listopad 8 2007 @ 11:35 am
Ja som tiez ajtak tak sa troska vyjadrim:
1) davno nieje pravda ze ajtak je brilaty, vychudnuty, skaredy a supacky obleceny :)
2) co su to “prestizky” som si musel pred xvilkou vygooglit. nikdy som nic take na nohach nemal. :) Pracujem v prostredi 700+ IT ludi na hromade, ale nevsimol som to ani na inych. :)
3) To o nepamatani si datumov nieje charakteristika ajtaka ale chlapa ako takeho. Pre vacsinu chlapov su datumy to posledne co si pamataju. Vieme ze to zeny hneva ale..
krc píše
am Listopad 8 2007 @ 1:38 pm
sice robim v ajty, ale co su to tie prestize neviem :-D objasni mi to niekto? pripadne posle nejaky link? najlepsie rovno do mojho PDA, nech tu nemusim chodit :-D
Richard píše
am Listopad 8 2007 @ 1:44 pm
Honzo, berte to cele jako jeden velky VTIP, chovate se trochu jesitne. Pokud takovy ajtak nejste, tak vas ten clanek nemuze prece nijak nakrknout, a my co se v tom clanku vidime, to bereme s humorem… ;)
Richard píše
am Listopad 8 2007 @ 1:54 pm
2 krc: Prestige je nechvalne znama znacka sportovni obuvy vyrabena zlinskou spolecnosti Moleda http://www.moleda.cz ,bohuzel na strankach uz neni klasicky design 90. let.
krc píše
am Listopad 8 2007 @ 2:39 pm
2 Richard: dakujem. Noo nemusi tam byt klasicky design, lebo aj ten novy je dost odpudzujuci :D
Honza píše
am Listopad 8 2007 @ 2:59 pm
Pro Richarda:
1.) Nevykat :)
2.) Ja to jako vtip beru, jasne, je to s nadsazkou a s ironii. Zasmal jsem se, to zase jo. Ale, co mi naladu zkazilo a tak nejak to zhodilo v mych ocich cely ten fejeton (ktery by byl jinak velmi povedeny) bylo to posledni vyjadreni o tech penezich - to mi tam tak nejak nezapadlo.
3.) (Dopredu upozornuji, ze aktivne v prestizich nechodim, takze nemam duvod je hajit.) Zkouseli jste nekdy nedko obout prestizky? Na rozdil od znackovych bot, ktere nosim ted, nemaji podrazku tvorenou takovou tou priblblou plast. mrizkou. V dobe, kdy mi boty kupovavala jeste maminka, jsem nosil prestizky a muzu rict, ze byly velmi pohodlne a nikdy jsme s nimi neresili reklamaci, coz se o beznych botech dnesni doby rict rozhodne neda. Napriklad ted mam na nohach boty stare 1 mesic, ktere jsou totalne na odpis, protoze se propadla vlozka a chodim po te plastove mrizce. :( A libivost designu je dost individualni. Nutno priznat, ze vzhled prestizek me odpuzuje o dost mene, nez vzhled leckterych modernich bot.
4.) Jesitny jsem, ostatne jako kazdy jiny chlap ;)
Hezky den
Honza
zus píše
am Listopad 8 2007 @ 4:30 pm
2Visnery: Aj moj drahy manzel mi odoslal linku na tento clanok, velmi sa mi lubil a rovnako ako Ty ani ja nesuhlasim s tym zanedbanym vzhladom. Moj muz je velmi pritazlivy a aj niekolko jeho kolegov su vazne tazky fesaci. A na to ze u nas doma si musim pametat vsetko ja som si uz zvikla, rovnako aj na vecne otazky a si si ista ze to tak ma byt?:))))))))
zus píše
am Listopad 8 2007 @ 4:38 pm
2marphy: no to by si sa velmi divil keby si ma videl:)))) a ja doma ajtaka mam a pritom som fakt krasna a aj ohlena:))))
donne píše
am Listopad 9 2007 @ 1:28 pm
mam taky letmy pocit…. toto ako keby som niekde uz pocul… nejaka zena sa mi nieco podobne nedavno snazila povedat…. mmmmm….. najaka zena…. asi moja priatelka?… len teraz neviem kam som ju zapatrosil…
:DDD
kokso píše
am Listopad 9 2007 @ 3:59 pm
clanok je sice fajn… ale tyka sa asi len uzkej degenerovanej skupiny, podobne by sme mohli definovat ucitelky, lekarky, elektrikarov a co ja viem koho… :)
sorry ale nesuhlasim, je to tvrde zovseobecnovanie a vyberanie prilis radikalnych prikladov, aby to nakoniec sedelo do skladacky.
v IT robim uz nejaky ten rok, mam kolegov a kolegyne, co pravidelne navstevuju divadlo (venuju sa kulture), dbaju o seba, su stastne zenati (vydate). nic co by ich nutne odlisovalo od beznych ludi ktorych stretavas denne na ulici.
jediny sposob ako ich odlisis je, ked pride rec na problemy s PC a zrazu vie niekto viac ako ty, ale to iste sa stava mne pri inych veciach (elektrina, ekonomika atd.)
zaver: prilis lahko si vsetkych hodila do jedneho vreca, netvrdim, ze na niektorych sa ten popis nehodi zial su v drvivej mensine.
PS: a mozte kamenovat :)
TLAMPAČ píše
am Listopad 9 2007 @ 6:34 pm
PRAVDA JE TAKOVÁ, ŽE JSOU TO LIDI DYZAJNOVĚ NEKONVENČNÍ, TEDA VLASTNĚ KONVENČNÍ, ZÁLEŽÍ Z JAKÉHO ÚHLU POHLEDU SE TO HODNOTÍ. NA JEJICH OBHAJOBU PŘED MÝM POSMĚCHEM BUDIŽ, ŽE ONI AŽ DODĚLAJÍ VŠ TAK BUDOU MÍT NA VÝPLATNÍ PÁSCE 3 KRÁT VÍC NEŽ JÁ A BUDOU VELMI V POHODĚ, CO SE TÝKÁ PRACOVNÍHO UPLATNĚNÍ. LEPŠÍ BÝTI IŤÁK NEŽLI AJCÁK, TO JE DALŠÍ ARGUMENT PROČ BÝT AJŤÁK.NEBO´T JSOU PŘÍSNĚ MONOGAMNÍ A NEPROMISKUITNÍ. PRESTIGE TO ONI SKUTEČNĚ NOSÍ, OVŠEM Z POBYTŮ NA VŠ V ZAHRANIČÍ SI OBVYKLE DOVEZOU NOVOU OBUV NIKE, APOD. NEBOŤ V ZAHRANIČÍ SE PRESTIGE PROSTĚ SEHNAT NEDAJÍ. PRESTIGE BYLI PRODUKTEM ZÁPADONĚMECKÉ FIRMY KILLTEC, JEŽ DODNES EXISTUJE A VE SVÉ PŮVODNÍ KOŽENÉ VERZI TO BYLA OBUV SKUTEČNĚ VYNIKAJÍCÍ. PRO MĚ NEPŘÍJEMNÍ JSOU TZV.: TUNEŘI. NEBOŤ NARCISMUS KAPE Z KAŽDÉHO JEJICH KONÁNÍ A JSOU TADY NA PLANETĚ PROSTĚ JEN JAKO TUNEŘI. A TAK SI TADY VESELE TUNÍ A MNOŽÍ SE… TUNNING SEX A NOVÉ HIFI DO KÁRY VOE…
dadajax píše
am Listopad 12 2007 @ 11:32 am
Velmi povedený článek. Až na ty boty jsem se v tom úplně viděl :)
a píše
am Listopad 19 2007 @ 3:14 am
a co to teda znamená?
David píše
am Listopad 19 2007 @ 9:31 am
Volám choti:
- Mám vyzvednout holku ze školky ?
- Vždyť jsem ti včera říkala, že ji vyzvednu já. Dvakrát.
- No ale jak to mám v tý záplavě informací od tebe odfiltrovat ? Když se chystáš říct něco důležitýho, musíš mě na to upozornit a opakovat to tak dlouho, dokud nedostaneš acknowledge.
- =oči v sloup=
PS: Gnome je pro lamy, ajťák používá KDE
tom píše
am Listopad 19 2007 @ 12:49 pm
neni nic jednodussiho nez naucit pritelkyni/manzelku zasilat jakekoliv pozadavky formou upozorneni do outlooku, vzhledem k synchronizaci zarizeni nehrozi, ze by poznamka zustala opomenuta, nebot outlook synchronuzuji jak s pda tak s mobilem nehlede na komplexni data v laptopu :O)
mArt píše
am Listopad 19 2007 @ 1:05 pm
Supr článek.. při jeho čtení se mi okamžitě vybavovaly obličeje x lidí. :o)) Yo a aby toho nebylo málo, dorazil mě komentář od Martina (5.11.2007 11:53)… :o)) Kámo, než něco napíšeš, přepni z binárního myšlení na lidský rozum.. ;o)
Jan Bauer píše
am Prosinec 14 2007 @ 1:50 pm
Gnome && KDE sux ass and is for lamers, losers and morons you morons !
fvwm2 && blackbox && fluxbox rockz !
Nepise se “ajtak” vy lamy, ale IT vy lamy ! :-D :-D :-D
———————
M$ == $hit
likvid píše
am Prosinec 27 2007 @ 3:28 pm
:o)) tak v něčem se opravdu vidím, přepošlu přítelce ať ví co má… .o)
hezky napsanej článeček
Kodl píše
am Leden 8 2008 @ 10:52 pm
Hezkej blogpost. Sám jsem se poznal úplně ve všem.
Ještě bych možná Ajťáky rozdělil na ty co tomu fakt rozumí (IT gurus) a takový ty obyč uživatele co je počítač baví (popř. živí), ale zvládají pouze některé aplikace (tzn. nezvládájí pokročilé ovládání/konfiguraci/administraci systémů).
markonius píše
am Leden 9 2008 @ 10:12 pm
Je tu hodně komentářů, a tak uvažuji, že ten můj tu nic nezmění, ale možná životní zkušenost. Tak před 15 lety, když jsem byl malej bylo pár dětí, které počítače chytly, buďto děcka nebo VŠ studenti. Byly to časy, kdy přístup na internet stál tak 50 Kč / hod nejmíň a mé kapesné bylo tak 200 Kč. Znal jsem pár lidí, co taky chodilo na kompy do kaváren a z posledních peněz platili nákup dílů. Když jste přišli k počítačům v této době a sledovali vývoj, pochopili jste vše, ono se za 15 let v jádru zase tak mnoho nezměnilo.
Na povrchu se toho ovšem změnilo mnoho, z IT se stal atraktivní obor a z internetu masmédium. Pár kolegů se mi nikdy netajilo o tom, že do tohoto oboru šli kvůli penězům, a pak je vidím, jak pracují 12 hodin denně, sotva si mají čas dát sprchu a nestíhají nic. Opravdové IT tu stále existuje, je v menšině a potichu se lidem, o kterých skoro nikdo neslyší platí částky jdoucí ke stotisici korun měsíčně.
Co zůstalo a to vnímám pozitivně je fakt, že chytrý a schopný člověk se velmi rychle prosadí. Stačí jít na libovolnou konferenci, říct pár účastníkům zajímavý názor, vyměnit si vizitku a máte nabídku dobře placené práce a nikoho nezajímá jestli máte na to diplom nebo deset let praxe. Mám takovou zkušenost ve vnitřku IT, že se mění jména firem, mění se produkty a mění se typy spolupráce, ale ti lidé, ti jsou neustále ti samí.
Ve firmě, kde jsem dělal byl na nižším místě jeden týpek, kterému to viditelně docela pálilo a spousta těch, o kterých je tento článek. Talent toho člověka byl rozpoznán tak rychle, že proletěl firemní strukturou během pár měsíců vzhůru, že by se mnohým ani nezdálo. Všichni se shodneme na tom, že v libovolném lukrativním oboru je spousta různých lidí a nedají se jen tak zařadit do jednoho pytle.
kurama píše
am Duben 20 2008 @ 2:31 pm
Přečetl jsem to jenom letmo a musím říct,
že jsou lidi od IT na který to vůbec nesedí
a teď mě omluvte mám tu v céčku něco rozdělanýho
a musím to ještě debugnout a doladit.
zabijak píše
am Květen 12 2008 @ 11:12 pm
Jako ajťák musím říct, že se mi ten článek moc líbí. Jen škoda, že jsem se v něm nenašel… Neva, třeba jsem divnej nebo prostě jinej :) Jinak bych k ajťákovi ještě doplnil, že bývá samotářský (komunikuje především přes jedničky a nuly) a že má velkou představivost….
alper píše
am Květen 25 2008 @ 11:20 am
dobrá stránka…
Dapy píše
am Červen 12 2008 @ 7:36 pm
Už od svých dvou let chci být ajťák. Jak začít?
hurri píše
am Červen 13 2008 @ 6:51 am
Dapy: Dojdi si do putyky s Klárou a ona ho z Tebe udělá.
lenka píše
am Červen 19 2008 @ 9:05 pm
přesně jako muj táta:-)
odik píše
am Červenec 11 2008 @ 2:16 pm
Zajímavej pohled na nás z pozice opačnýho pohlaví :o)
Možná na tom něco bude :-D
jantcha píše
am Září 15 2008 @ 10:11 am
dzus.
clanek peknej, ale dneska plati tak na 50%.
Jsem holka, kdysi me kluci tlacili do soutexe miss cr (coz asi trochu prehaneli), ale to bylo pred 15 lety, studovala sem jaderku, dodnes si troufam tvrdit, ze nejsem uplne nehezka, programuju v c#, znam .net (mam na mysli framework, soap, kravinky typu linq, generiku a spol.). svuj prvni pouzitelnej program jsem udelala ve svych 12 letech (od te doby nase zakladka tiskla vysvedceni pekne na tiskarne). muj chlap je taky ajtak a troufam, si tvrdit, ze je hodne hezkej a sikovnej - narozdil ode me umi udrzet lednici v plnem stavu, platit ucty, vymalovat, opravit elektriku, navrhnout luxusni lustry do obyvaku, udrzet krytky na terase v zivem a kvetoucim stavu… a v nasem svete ajtaku nejsme jediny - od ty doby, co jsou pocitace i v troube uz neni svet ajty na marsu, ale mezi nama vsema- na zemi ;)
nepovim píše
am Listopad 16 2008 @ 9:33 pm
dost dobře napsané ;)