Sv. Tomáš Akvinský

sv. Tomáš Akvinský
Tomáš Akvinský, latinsky Thomas Aquinas, žil ve 13. století. Byl katolický filosof a teolog scholastické tradice. Scholastika se snažila o rozumové podepření církevních dogmat. Jeho práce znamenala vrchol scholastiky, katolická církev ho považuje za svého největšího teologa a jednoho ze třiceti tří učitelů církve. Za svatého byl prohlášen roku 1323.

Tomáš pocházel ze starého italského Å¡lechtického rodu, v sedmnácti letech se stal členem dominikánského řádu. Studia absolvoval jednak v Neapoli a KolínÄ› nad Rýnem, kde byl v kontaktu s významným dominikánským teologem Albertem Velikým, a jednak na univerzitÄ› v Paříži, kde pak vyučoval teologii. Tomáš pokračoval v práci započaté Albertem Velikým – na spojení Aristotelovy filozofie a biblického zjevení. Svá hlavní díla sepsal v letech 1260 – 1273. Jsou to zejména knihy: Suma theologická, Suma proti pohanům, Otázky diskutované a Proti Å™eckým bludům.

Tomáš patří k největším teologům a filozofům křesťanského Západu. Vymezil hranice mezi vírou a rozumem. Pravda je podle něj jen jedna, ale vedou k ní dvě cesty, cesta rozumu a cesta víry. Stejně tak je možné obhájit rozumem existenci Boha. Akvinský říká, že Bůh je nejdokonalejším bytím a že ostatní skutečnosti jsou stvořené. Rozum a víra jsou podle něj v harmonii – obě mají počátek v Bohu. K čtyřem antickým ctnostem (uměřenost, statečnost, rozum a spravedlnost) přidal tři křesťanské (víra, láska, naděje).

Jak vypadal svět ve středověku? Západní společenství národů se zakládalo na jednotném základním postoji v náboženství a názoru na svět. Existovala jen jedna, pro všechny závazná pravda.

„Někteří lidé jsou přesvědčení, že teze, že Bůh existuje, nepotřebuje důkazu. „Boží existuje“ je prý samozřejmá pravda, neboť každý, kdo ví co slovo „Bůh“ znamená, musí nahlédnou, že Bůh existuje. Filosofové se vskutku pokoušeli dokázat boží existenci z této definice, a to už od sv. Anselma, který žil asi stol let před Tomášem. Tomáš takové pokusy odmítal. Soudil, že přesvědčení, že boží existence je samozřejmá, pochází z toho, že lidé jsou zvyklí slyšet od nejrannějšího dětství mluvit o Bohu. Není-li boží existence samozřejmá, vyžaduje důkaz a Tomáš vskutku v dalším výkladu formuluje dva dlouhé a nesnadné důkazy založené na učení Aristotelovy Fyziky.“

Lidský rozum není schopen pochopit božskou podstatu. My ale víme, že Bůh je, podle 5 důkazů.

  • pohyb – prvotní pohyb
  • příčina – vÅ¡e má příčinu
  • nutnost a nahodilost – vÅ¡e má účel
  • nejvyšší dokonalost – musí být
  • nÄ›kdo musí vÅ¡e řídit

    Nevíme, ale jaký Bůh je. Jeho poznání nám zprostředkuje víra. Láska v Boha, podle něj, převyšuje víru a poznání. Ke spáse lze dojít, když vím v co věřit, co žádat… Člověk je jednotou duše a těla.

    V současné dobÄ› funguje Společnost Tomáše Akvinského, která je kulturní asociací usilující o povzbuzení plodného dialogu mezi myÅ¡lením Tomáše Akvinského a současnou kulturou. ÄŒeská Společnost Tomáše Akvinského je českou sekcí Mezinárodní společnosti Tomáše Akvinského – S.I.T.A. se sídlem v ŘímÄ› s místními pobočkami po celém svÄ›tÄ›.

  • You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

    10 komentářů k “Sv. Tomáš Akvinský”

    1. faltynkova blanka, Lukyho mamka napsal:

      rano se probudim a kuk na me tomas akvinsky. je to hezko-zajimavy clanek.

    2. Marcela napsal:

      Tak to máte dobrý spánek… Ale ten obrázek mi pÅ™ijde takový trochu neživotnÄ› gotický… Já si naopak pÅ™edstavuju svÄ›tce jako „velmi živé lidi“… Oni ve své dobÄ› mají často potíže – i se samotnou církví. VÄ›tÅ¡inou až po nÄ›kolika staletích je prohlásí za „učitele církve“. A tak to bylo i s Tomášem… ale vÅ¡ecko se pochopitelnÄ› do toho článku nevejde. Jsem ráda, že Vás zaujal… :-)

    3. LuFa napsal:

      Díky moc Marcelo za článek. Abych se přiznal, o světcích toho skutečně mnoho nevím. A jak to vypadá, určitě stojí za to o nich vědět víc.

    4. Marcela napsal:

      Možná že ano. Nějaké povědomí o nich sice mám, protože mne duchovní otázky a souvislosti tak nějak přirozeně zajímají, ale i já se učím a dovídám při psaní nové věci.

    5. hurri napsal:

      Zítra vyrazím do práce cestou víry a uvidím kam dojedu.
      Já kdybych publikoval takovou „pohádku“, tak bych uvedl odkud jsem čerpal. ;)

    6. Marcela napsal:

      Čerpala jsem něco málo z knížky, ale hlavně z inernetu. Myslíš, že je nutné uvádět všechny internetové adresy?

    7. hurri napsal:

      Klidně všechny. Já bych se toho nebál.

    8. Marcela napsal:

      hurri: ChceÅ¡ mÄ› kontrolovat, jestli si nevymýšlím… nebo jestli neopisuju? (Opisuju..:-)A to, co se mi líbí. Co mi pÅ™ipadá srozumitelné.)

    9. hurri napsal:

      O opisování mi nejde, ale co kdybych se chtÄ›l pÅ™esvÄ›dčit, že je to v „richtigu“ – jestli bylo čerpáno ze zdrojů, kterým se „dá věřit“ a pÅ™ečíst si jeÅ¡tÄ› nÄ›co víc? Ale stačí až pro příštÄ›, Tomčík A. mÄ› nezajímá.
      Allahu Akbar!

    10. Marcela napsal:

      hurri: Tvůj pozdrav napovídá, že házíš všechna náboženství tak trochu do jednoho pytle, chápu to, ale křesťanství se od Islámu liší třeba tím, že během svého dvoutisíciletého vývoje se vyrovnávalo a vstřebávalo různé vlivy, např. právě starověkou Aristetolovu filosofii v podání Tomáše Akvinského.
      Islám je naproti tomu hodně zakonzervovaný. Ale to je věc všeobecně známá.

    Napište prosím komentář

    You must be logged in to post a comment.