Jak někteří provozovatelé pouťových atrakcí okrádají zákazníky. Co s tím?

Tak jsem dnes s dědou a dětmi navštívil vesnickou pouť. Každý, kdo jste tak v poslední době učinili, mi jistě dáte za pravdu, že pokud pouť navštívíte s dětmi, kterým chcete udělat radost, nejde o věc nijak levnou.

Děti si užívají, peníze letí. Dvacet korun za malý kolotoč, dvacet korun za vláček, třicet korun za trampolínu, třicet korun za velký kolotoč, čtyřicet korun za poníka, dvacet korun za skákací hrad, … . Doba trvání jedné atrakce většinou tři minuty.

První atrakce, na kterou děti šly byl malý řetízkový kolotoč.

deti kolotoc

Hudba hrála, děti se točili, naprostá pohoda.

Po chvíli děda povídá, „Lukáši, nějak na děti ten kolotočář zapomněl, točí se už víc jak tři minuty.“

„To nebude dědo víc jak tři minuty,“ odpovídám a všímám si kolotočáře, který ani nemá hodinky. „Od příštích atrakcí budu dobu provozu stopovat,“ říkám a v dalších zhruba čtyřiceti minutách tak činím.

Druhou atrakcí na kterou děti šli a u které jsem poprvé měřil čas byl vláček s Medvídkem Pů.

deti vlacek

Doba jízdy atrakce 3 minuty, cena 20 korun. Hrůza, už i opravdický vlak vyjde levněji a to lidi stále nadávají, jak jsou dráhy nekřesťansky drahé. No, ale na druhou stranu, nemají na vagónech namalovaného Medvídka Pů tak to děti netáhne.

Vláček se dává do pohybu a já na mobilu zapínám stopky. Na dvou minutách dědovi říkám, „jedou už dlouho, co?“

Děda přikyvuje a ptá se kolik.

„Dvě minuty a něco,“ říkám. No, ale zdá se to víc, to je fakt. Zřejmě k tomuto zdání delšího času, než který ve skutečnosti je napomáhá hlasitá líbivá muzika a všeobecná pohoda kolem. Člověk prostě čas neřeší.

Na dvou minutách a čtyřiceti sekundách se vláček zastavuje. Kolotočáři tak děti připravili o dvacet sekund jízdy. V praxi by to mohlo dát ještě jedno kolečko vláčku.

Děti z vláčku celé šťastné vystoupili. Mě to nedalo a šel jsem se na dobu jízdy zeptat pána který vláček zastavil.

„Prosím vás,“ oslovil jsem ho slušně, „jak dlouho trvá jedna jízda.“

„Tři minuty.“

„Já jsem si nyní čas změřil a jízda trvala dvě minuty čtyřicet? Jak je toto možné?“

„Za to já nemůžu, to řídí automat,“ dostává se mi odpovědi.

„A nešel by ten automat nastavit na tři minuty?“ ptám se.

„Je nastavený na tři minuty, ale asi se nějak prokluzuje.“

Na víc se neptám. Zřejmě by to nikam asi nikam nevedlo. Raději jdu s dětmi znovu na malý kolotoč. V mezičase si všímám, jak se spouští a zastavují atrakce. Žádnou automatiku nevidím. Atrakce spouští a ukončují stiskem tlačítka. Možná se ale mýlím.

Nyní jsou už děti na kolotoči. Zapínám na mobilu stopky. Jízda kolotoče končí na druhé minutě a čtyřicáté deváté sekundě. Opět pod stanovený limit.

Potom měřím čas ještě na velkém řetízkovém kolotoči, znovu mašince, malém kolotoč a velkém kolotoči. Pouze jednou se atrakce zastavila téměř na třetí minutě. Zbytek měření skončil vždy pod třetí minutou.

Protože naměřené časy jsem si nechtěl nechat pro sebe, zamířil jsem k pokladně, kde jsem staršímu pánovi položil otázku jak dlouho trvá jízda jedné atrakce.

„Tři minuty,“ dostalo se mi odpovědi.

„A co když trvá méně,“ zeptal jsem se?

„Nemůže trvat měně,“ odpověděl rázně.

„Pár atrakcí jsem si teď změřil a až na jednu byla doba jízdy kratší než tři minuty“.

Odpovědi se mi už nedostalo. Dětem jsem nechtěl kazit radost a tak jsem již do problému s kratším časem provozu atrakcí nešťoural.

Při příští příležitosti provedu tato měření zase. Zřejmě to už bude na moderních atrakcích, takže jsem zvědavý jak dopadnu tam. Optimisticky doufám že dobře. Realita však může být jiná, skutečně jsem zvědavý.

Když se chce po spěchajícím hostinském, aby točil správnou míru, měli by i kolotočáři dodržovat minimálně přesný čas, za který si zákazník zaplatil nemalé peníze a ne o něj okrádat šťastné děti.

Související odkazy:

Takhle se vydělávají peníze



Komentáře: 33 »

  1. hurri píše

    am Červenec 30 2007 @ 6:37 am

    Až “kúpíš děckám kolotoč”, tak budou moct jezdit do kola celý den. Místo aby si byl rád, že děti přídou dřív z atrakce a ty na ně nemusíš čekat tak dlouho, tak ještě brbláš. Zas na druhou stranu, čím delší atrakce, tím víc piv stihneš, tak pokud to bereš takhle…

  2. blanka.faltynkova-lukyho mamka píše

    am Červenec 30 2007 @ 12:40 pm

    no to bych tam vzteky za ten minutovy podvod vydupala dulek .jednou v rusku na pretaceci houpacce jsme se ,luky, s tatou houpali a pretaceli 20min.dali nam to z pratelstvi a tata nevedel kolik naplni popelnic jak potom zvracel az nas zastavili. me to nedelalo nic pa mamka

  3. Stepan Faltynek píše

    am Srpen 2 2007 @ 9:37 pm

    Myslím, že nemáš tak úplně pravdu.
    Čas na atrakci musíš měřit přímo na ní a ne mimo ni v neinerciální soustavě. Vždyť ty jsi ani neměřil rychlost kolotoče. Možná, kdyby jsi použil speciální teorii relativity, tak by ses dostal nakonec ke správnému výsledku.
    Mám na mysli, že zde mohlo dojít k deformaci časového pole a ty pak měříš něco jiného, než zažívají děti na kolotoči.

    Mám ještě dotaz, jak se jezdí na nových kolečkových bruslích?

  4. LuFa píše

    am Srpen 2 2007 @ 9:49 pm

    Bracha: Brusle super, jen se ne a ne dostat k příspěvku. Napíši něco.

  5. Stepan Faltynek píše

    am Srpen 2 2007 @ 9:56 pm

    My taky jezdíme na bruslích na stezce pro cyklisty kolem Svratky. Cyklisti se nám tam dost pletou, měli by si najít jinou stezku.

  6. LuFa píše

    am Srpen 2 2007 @ 9:59 pm

    No, já jezdím po silnici, pletou se mi tam auta, asi to na ně zkusím, ať si najdou jinou silnici :-D. Dík za tip.

  7. Stepan Faltynek píše

    am Srpen 2 2007 @ 10:12 pm

    Však po silnici jako chodec nemůžeš jezdit na bruslích. Zákon č. 361/2000 Sb., §2 odst. j) a §53 odst. 1). Však bys to měl vědět když máš řidičák.

  8. LuFa píše

    am Srpen 2 2007 @ 10:53 pm

    Stejně jako chodec může na silnici bez chodníku chodit vlevo, mohu já jako bruslař jezdit vlevo. Zajímavé je to pak se skupinkou bruslařů :-). Skupinka chodců, může chodit vpravo.

  9. marek píše

    am Srpen 5 2007 @ 7:04 pm

    perfektni pozdravuj gabinu

  10. Stepan Faltynek píše

    am Srpen 5 2007 @ 9:37 pm

    Nějak se nemohu přihlásit do své schránky, tak ti dávám adresu sem:
    http://freeline.beinline.cz/

  11. srotak píše

    am Únor 11 2008 @ 1:33 am

    lukasi ty jsi asi uplne cvaklej kdyz resis takovyhle kraviny.

  12. LuFa píše

    am Únor 11 2008 @ 7:09 am

    srotak: proc cvaklej? Pouze jsem měl v pauzách, kdy jsem čekal na děti něco času, tak jsem si udělam menší měření. Pokud někdo uvádí dobu jízdy atrakce, měl by tuto dobu také dodržet. Je to stejné jako s mírou nápojů v restauracích.

  13. JAUNER píše

    am Únor 11 2008 @ 8:17 am

    VZPAMATUJ SE TY PEDANTE,MYSLÍM ŽE MÁ STEBE MANŽELKA RADOST ,TY SI UČITĚ DOMA VEDEŠ STATISTIKU ČASU JAK SEREŠ ZA HAJZLU VIT ?????BLÁZNE

  14. LuFa píše

    am Únor 11 2008 @ 8:56 am

    Jauner: A ty jsi zas kdo? :-D.

  15. neutrál píše

    am Únor 22 2008 @ 10:02 am

    Pro Jauneráka a LuFa :
    Jízda pouťové atrakce může trvat od 1min. do 60min.
    ( jak dlouho chce majitel )jest-li že, jízda trvala méně než tři minuti nic se neděje. Za komunismu byla jízda stanovena na 3 minuti , ale dnes už nejsme za komunizmu .
    Může si majitel pouštět atrakci jak dlouho chce. Pouze musíme informovat klienta o době jízdy kterou si zaplatili. LuFa nebuť na ty kolotočáře tak přísný, už tak to mají těžké.

  16. Jauner 2 píše

    am Únor 22 2008 @ 10:31 am

    Jestli že budete stěžovat světským (kolotočářům) práci,
    brzy se vám na to vykašlou a budou chodit do práce . Po vesnicích vymizejí posvícení , poutě a jiné podobné zábavy.
    Přijdou jsem nové atrakce ze západu a Holandska. potou už to bude zábava jen pro bohaté. Protože jejich ceny jsou daleko vyší. Za vámi haněný vláček za 30.- budete mít super moderní pendolínko za 60.- možná i víc. Jestli mi nevěříte jděte se podívat na pražské výstaviště za koli vozí cizinci . A jsetli se vám to přesto zdá drahé všiměte si co všechno zdražilo … Mi si nemůžeme dovolit vozit lidi za 2kč jako před lety. Rádi by jsme ,ale opravdu to nejde . Z toho co vyděláme za celí rok nebohatneme pouze přežíváme . Proč nejde te trápit třeba Parlament tam jde o víc než o pár vteřin.

  17. LuFa píše

    am Únor 22 2008 @ 10:56 am

    Neutrál: K většině atrakcí byly na pokladně jako doba jízdy uvedeny tři minuty. Pokud by nebyl uveden žádný čas, ani by mě měření nenapadlo.

    Januer: Rozhodně nikomu nic stěžovat nechci. V článku jsem proto také záměrně neuvedl provozovatele. Pouze jsem se snažil upozornit na to, že když je někde uvedena doba provozu atrakce 3 minuty, měla by se dodržet.

  18. Jauner 2 píše

    am Únor 23 2008 @ 12:43 am

    Chápu to , že dneští doba je silně moderní a že se všechno modernyzuje a modernyzace stojí peníze. Jenže co čekáte od komedyantů kteří jsou rádi že jsou rádi. Když budem modrnyzovat jízdné bude draší a budete nadávat . Když nebudem modernyzovat zase budete reptat , že nejsme moderní a čas jízdy nesedí proto že neni na atrakci moderní časoměr za 3000.- který atrakci po nastavené době vypne , zahraje a zabliká ? A proč …
    Obyčejní lidi si vydělaj ročně víc než mi . Jedou na dovolenou v létě ,v zimě na hory , víkendy maji volný .
    Mi se dřeme non-stop pro pár šlupek. Že se na to nevy…
    LuFa jestli hledáš kvalitnější zábavu musíš si připlatit .
    Tak to je a bude. Za málo peněz hodně muziky to už dávo neplatí. Jestli jsi to stopoval a opravdu to bylo kradší
    ,tak přimuř voko . Snažíme se jak můžem.

  19. LuFa píše

    am Únor 23 2008 @ 2:48 pm

    Jauner, Jauner 2: Díky moc za vaše komentáře. Zvlášť když jste nejspíš lidé od světských.

    Skutečně jsem nikoho poškodit nechtěl. Pouze jsem upozornil na fakt, že když je někde napsána doba jízdy tři minuty, bylo by správné ji i dodržet. Stejně tak v hospodě není dobré, když hostinský točí podmíráky.

    Jinak pravdou je, že o životě světských mnoho nevím. Pokud byste chtěli, můžete se mi ozvat na mail, nebo uvést svůj a můžeme si o tomto tématu něco řádek vyměnit. Díky.

  20. majitelka kolotoče píše

    am Březen 9 2008 @ 5:39 pm

    neházejte všechny do jednoho pytlle pane chytrej.Použil jste docela silné slovo “okrádají” dejte si pozor na pusu!Je mi líto pokud Vaše děti svezli někde o vteřinu méně než měli,ale mě v hospodě nebo v obchodě okrádají každý den a nepíšu to hned na internet.Ráda bych od Vás omluvu za větu “takhle se vydělávají peníze” !uráží mě,děláte Z nás zloděje!!!! Běžte si takhle vydělávat vy a uvidíme!

  21. Jana píše

    am Březen 9 2008 @ 6:04 pm

    Dobrý den. Váš příspěvek neberu jako urážku,je zřejmé že to tak ani míněno nebylo.
    Pravda ovšem je že výše vstupného být menší opravdu nemůže. Snažíme se ceny udržet na nejnižší možné hranici a zůstat lidovou zábavou což je v dnesní době věc opavdu nelehká. Náklady na provoz lunaparků jsou každý rok o něco neůnosnější. Na druhou stranu uznávám že pokud si zapatíte tři minuty chcete take plnou dobu jízdy.

  22. LuFa píše

    am Březen 9 2008 @ 7:41 pm

    Majitelka kolotoče: Vážena paní Majitelko kolotoče, do jednoho pytle provozovatele pouťových atrakcí rozhodně neházím. Důkazem toho budiž samotný nadpis, ve kterém je záměrně použito slovo NĚKTEŘÍ. Slovo někteří v žádném případě neznamená slovo všichni.

    To, že se v některých restauracích a barech zákazníci okrádají na míře se v médiích objevuje docela často. Pokud Vám tento stav nevadí, nebo se o něm nezmiňujete, není nikde dáno, že by to neměli dělat jiní.

    Jak také v článku píšu, nešlo o pouhou vteřinu.

    Věta “takhle se vydělávají peníze” je odkazem k samostatnému článku z prostředí “vesnických” kolotočů. Článek si můžete přečíst a pak napsat, co je v něm špatně.

    Jana: Děkuji za Váš rozumný příspěvek. Svým článkem jsem skutečně nikoho urážet nechtěl. Současné ceny pouťových atrakcí chápu. Jsou jaké jsou a je jen na mě, jestli je akceptuji a dětem, nebo sobě atrakci dopřeji. Zatím si atrakce dopřáváme :-).

    Jediné na co v článku narážím a co jste i zmínila, je nedodržení deklarované doby provozu atrakce. Pokud bych na atrakcích u kterých jsem provedl měření naměřil tři minuty a více, o provedeném měření bych se vyjádřil kladně a kolotočáře pochválil.

  23. Jana píše

    am Březen 9 2008 @ 9:12 pm

    Lidé jsou různí lidé z naší branže také.
    Velmi rychle se stavíme do opozice , je na každém z nás jak se reprezentuje. Za sebe můžu říct že právě proto že patřím ke kolotočům si zakládám na svém jednání .Nemám potřebu nijak dětem krátit radost kterou jim rodiče dopřávají.A věřte že většina kolegu má na toto stejný názor.
    S pozdravem Jana

  24. LuFa píše

    am Březen 9 2008 @ 11:19 pm

    Jana: S výše napsaným souhlasím. Vše je vždy jen o lidech a sám věřím, že těch lepších je o dost více, než těch horších. Váš komentář je toho důkazem. Takže děkuji.

  25. komediant-praha píše

    am Březen 26 2008 @ 10:17 pm

    Vazeny zakazniku
    klidne Vas i vase deti na atrakcich svezu zdarma,
    vezmete pouze sebou potvrzeni o presnosti casovych
    udaju vaseho mobilniho telefonu dle CSN.
    s pozdravem bezny komediant.

  26. LuFa píše

    am Březen 26 2008 @ 10:59 pm

    Komediant-Praha: Vaši víru v časovou nepřestnost mého telefonu Vám závidím. Ve svém příspěvku nezmiňuji rozdíl v řádu setin (tam by se osvědčení vydané nějakou autoritou hodilo), ale v řádu desítek sekund.

  27. Adriana píše

    am Červenec 12 2008 @ 11:21 pm

    JJ máte naprostou pravdu kolotočáři vydělávají jako divvý a mi o peníze přicházíme jasně je to jenom párkrát do roka ale stejnak je to podfuk taky sem si měřila čas protože se mi to zdálo málo:)

  28. Světsky píše

    am Září 2 2008 @ 7:21 pm

    Jediné co bych ktomu mohl dodat je to že ceny našich atrakcich sou natolik nizké a natolik levné že čas jak tady pišeš o ktery jsme tvé děti okradli je opravdu směšny rad bych ti doporučil navštěvu zahraničnich atrakci nebo lunaparku kde si za par jizd budeš muset připravit vic než jeden měsični plat,a taky se stebou vsadim že by sis tuhle praci pokud se to da praci nazyvat určitě snami nevyměnil.Tak až přiště budeš chtit komentovat něco takového tak se prvni snaž pochopit uplně jiné priority a pak ti dojde vté tve hlavičce že ten čas co tě tak trapil a citil ses tak poškozeny je opravdu k smichu!

  29. jája píše

    am Září 5 2008 @ 4:30 pm

    není člověk ten aby se zavděčil lidem všem nemáte ani zdání jak je ta komedianština těžká dřina jak drahý je provoz kolotočů rozčilujete se zbytečně a budtě klidní z kolotoče ještě nikdo nezbohatl a dovedete si představit pout na které nejsou klotoče? já ne

  30. STAROSTA píše

    am Září 5 2008 @ 9:46 pm

    Lufo, máš pravdu komedianti to krátěj jak můžou! Každej si to umí spočítat kolik to udělá 20sek. na každej jízdě a za celej den na poutito udělá pěknej balík !! A pak se bež podívat mezi ty jejich maringotky jaký jim tam stojej mercedesy a bavoráci !! 1OOO lístků po 30kč= 30 000kč, -5000kč za místo,-3000kč elektřina, -5000nafta= 13000 výdaje a 17000 čistýho je doma !A to je jen DĚTSKÝ VLÁČEK PO 30KČ ZA LÍSTEK a CO TI DALŠÍ ??? Co maj atrakcí třeba 3-4-5 ??? To se jim to pak všechno kupuje a Utrácí !!!

  31. skunk.skunk píše

    am Září 12 2008 @ 11:25 pm

    starosto , já mám těch atrakcí, 12 , to je co? víš co to je peněz ty chrapoune? počítej a pak pukni baldo,

  32. skunk.skunk píše

    am Září 12 2008 @ 11:31 pm

    jinak plně souhlasím s tim že co je psáno je dáno ,,3min,tak 3 min těh pár vteřin by mě moc nepomohlo tak proč krátit dobu jízdy,

  33. neutrál píše

    am Září 29 2008 @ 5:06 pm

    Chtěla bych říc starostovi ,že pouť neni každý den a to co nám tu vypočítal je nesmysl !!! Můžu spočítat obchodnímu domu tržu o vánocích a tvrdit ,že tak vydělává celí rok ? Starosto ty si blbec a taky si tam nezapočítal zaměstnance nebo pomocníky, udržbu ,atd. nebo se to samo udělá zadarmo ? A taky všude nechtěj stejně zmísta. 5000kč z místa to je málo na některé okresy to si někteří řeknou mnohonásobně víc.
    Jo a ktěm Mercedesům u maringotek vy to víte ,že to je na 100% majitele atrakcí ?
    Kolotočáři nejsou ,žádný chudáci ,ale taky nejsou žádný boháči. Můžu vás ujistit ,že když spočítám příjem a výdej za celí rok výjde mi to na to samí jako když bych chodila do obyčejné práce. Možná bych natom byla lepší výkendy volné , pracovala bych od 8 do 16 . Možná se vám nato vyserem když nás nenecháte v klidu a pak si ti vaše panelákoví děti houpejte na větvích …

Comment RSS

Přidejte si ke komentáři vlastní obrázek: Být na internetu anonymní je OUT. Buďte IN. Řekněte o sobě více obrázkem.

Napsat komentář

Jméno:

eMail:

Website:

Comment:

Klenot.cz — domov pro Vaše stránky